بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بازار بورس چیست؟(۲)

بازار بورس چیست؟(۲)

بازار بورس چیست(۲)


در بورس یا در سرمایه‌گذاری تابع نمایی، یعنی شما یک گلوله برفی ایجاد می‌کنید، یک لحظه تست کنید شما اگر بتوانید ماهی 5 درصد سود بگیرید یا 5 درصد سود بگیرید، یعنی یک روز کاری بورس را سود بگیرید. لطفا تست کنید در سال 98 درصد می‌شود.


چون سود روی سود می‌آید. بعد سالی 100 درصد را شما تست کنید، شما 5 میلیون تومانتان از بعد 5 سال، 160 میلیون تومان است،بعد از 6 سال 320 میلیون تومان است، بعد از 7 سال 700 و خرده‌ای میلیون تومان است.


برای خیلی از دوستان در مورد این کار هم شبهه ایجاد می‌شود که چه منفعتی به حال تو دارد یا چرا دلت می‌سوزد،بله دلم می‌سوزد و قرار هم نیست که شما پول هایتان را به ما بدهید و نه به هیچ‌کس دیگر.


این توصیه را به شما می‌کنم به هیچ‌وجه پول بی‌زبان را دست آدم پرزبان ندهید .خودتان یاد بگیرید با پول هایتان کار کنید. من به دانشجوهایم می گویم 4 سال می‌آیی و درس های چرت‌وپرت حسابداری را می‌خوانی و هیچ‌چیز هم نمی‌شوی.


شاید هم الان گوش کنند ، چون امروز در دانشگاه از ترم آخر سؤال کردم خنده‌ام گرفته، دانشجوی ترم آخر هنوز خیلی از موارد کوچک را بلد نیست، چرا،چون استاد دل نسوزانده، جامعه‌ی دانشگاهی همه‌اش شده پول گرفتن، فقط پول می‌گیرند.


و حساب بانکیشان را پر می‌کنند. من هم رئیس بودجه‌ی استان بودم، چه شد، چه اتفاقی افتاد،دانشگاه همه‌ی دانشجویان را به‌عنوان یک دسته‌ی یک میلیون تومانی می‌بیند.


پس حواستان جمع باشد آن زمان و وقتی که ارزشمند و گوهربار است را می‌گذارید لطفا یک زمانی را هم به خودتان اختصاص بدهید، روزی یک ساعت، روزی نیم ساعت تا راه بیفتید.


مگر چه‌کسی به راحتی ثروتمند شده،هیچ‌کس به راحتی ثروتمند نشده،عزیزان هرکس ثروتمند شده و روی پای خودش ایستاده زحمت کشیده مگر اینکه یک پدر پولدار داشته باشید که به شما ثروت آنچنانی بدهد


. پس لطفا و خواهشا وقتی را برای خودتان قرار بدهید، خودتان را آموزش بدهید و روی خودتان کار کنید و به‌نظر من بهترین سرمایه‌گذاری روی خودتان است نه روی کس دیگر . روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید، پولتان را به کسی ندهید، یک علمی را یاد بگیرید با یک مبلغ بسیار پایین مبلغی که پول کفشتان است وارد بازار بشوید، کار کنید.


یاد بگیرید. شما می‌روید میلیون‌ها تومان خرج دکترا و فوق‌لیسانس و می‌کنید آخرش باید واقعا مدرکتان را لب کوزه بگذارید و آب بخورید. مگر الان استخدام می‌کنند چقدر دکترا و فوق‌لیسانس‌های بیکار داریم


روی خودتان کار کنید، علمی هست که چه در تمام دنیا، هرگوشه‌ی دنیا که تشریف ببرید می‌توانید با این علم کسب درآمد کنید و هیچ نیازی به منت‌کشیدن و استخدام‌شدن پیش دیگران ندارد اما این هم گفتم خدمتتان که این هم مثل همه‌ی علم‌ها نیاز به زحمت و پشت‌کار دارد اما یک فرقی می‌کند


ترحمی اگر صبح به صبح کیفش را بردارد و سرکار برود آخر برج شاید 3 ، 3.5 میلیون بگیرد اما اگر پای این بنشیند و وقتش را بگذارد می‌تواند ماهی 10 ، 20 میلیون تومان ،شاید هم بیشتر ، برای خودش درآمد کسب کند.


تاریخچه پیدایش بورس به گفته اغلب کارشناسان، تاریخچه پیدایش واژه بورس هم به قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد.


در آن زمان، بازرگانان و کسبه‌ی شهری به نام بوروژ Bruges در شمال غربی بلژیک، در میدانی به نام ،تربورس TerBeurze در مقابل خانه‌ی بزرگ‌زاده‌ای به نام واندر بورس جمع می‌شدند و خرید و فروش می‌کردند.


از آن تاریخ به بعد مکان‌هایی که مردم در آنجا خرید و فروش می‌کردنـد، به بورس معروف شدنـد. در آن زمان، این مکان‌ها از نظم و انضباط خاصی برخوردار نبود و هر کس می‌توانست در آنجا به فعالیت‌ بپردازد، اما به مرور زمان و رفته‌رفته، نظم و انضباط خاصی در این مکان‌ها حاکم شد؛ به نحوی که پس از مدتی، فقط بازرگانان، صرافان و دلالان بودند که اجازه داشتند


در این مکان‌ها خرید و فروش کنند. در گذر زمان، تالارهای مسقف بورس شکل گرفت و بازرگانان که تا پیش از آن، در هوای آزاد خرید و فروش می‌کردند، برای خرید و فروش به این تالارها می‌رفتند.


در بسیاری از منابع علمی و تاریخی، زمان آغاز به کار تالارهای مسقف بورس را به عنوان تاریخ رسمی تأسیس بورس در دنیا معرفی می‌کنند، اگرچه همانطور که گفتیم، پیشینه آن به قبل‌ از آن تاریخ و به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد.


اما بازرگانان در این تالارهای مسقف که به بورس معروف شدند چه چیزی را داد و ستد می‌کردند. برای توضیح در این‌بـاره، ابتدا باید مفهوم دیگری را توضیح دهیم مفهومی به نام شرکت سهامـی.


در زمان‌های گذشته، بازرگانان همواره به دنبال آن بودند تا ضرر و زیان‌های احتمالی ناشی از تجارت خود را کاهش دهند.


شراکت، راهی بود که می‌توانست ریسک کسب و کار آن ها را کاهش دهد؛ چون با شریک‌شدن چندین فرد در یک کسب و کار، سود و زیان‌های احتمالی آن کسب و کار بین شرکا تقسیم می‌شد.


این تجربه، به تدریج به تشکیل شرکت‌های سهامی منجر شد. در این شرکت‌ها، هر یک از شرکا به نسبت سهمی که در شرکت داشت،در منافع و یا ضررهای احتمالی شرکت سهیم می‌شد. اولین شرکت سهامی با نام ماسکوی Muscovy در سال 1553 میلادی، با مشارکت عده‌ای از تجار در روسیـه ایجـاد شد.


گسترش مبادلات تجاری در جهان، نیاز به سرمایه‌های بیشتـر و شرکای بیشتری را آشکار کرد. پیدا کردن شرکای متعدد برای سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار، به مراکزی نیاز داشت که بتواند در واقع بین دارندگان سرمایه و متقاضیان سرمایه، ارتباط برقرار کند. این مراکز، به نام بورس معروف شدند.


شرکت‌ها با فروش سهام خود در بورس، در واقع سرمایه‌گذاران و شرکای بیشتری را برای مشارکت در کسب و کار خود، پیدا می‌کردند. اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی در شهر آمستردام هلند تشکیل شد و کمپانی هند شرقی، اولین شرکتی بود که سهام خود را در آن عرضه کرد.


فعالیت‌های مرتبط با بورس در شهر لندن از اوایل قرن هجدهم میلادی و در قهوه‌خانه‌ها شروع شد. این فعالیت‌ها در سال 1773 میلادی و با خرید ساختمان مستقل توسط معامله‌گران وارد فصل جدیدی شد.


در نهایت در سوم مارس سال 1801میلادی، بورس لندن فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. اما بورس نیویورک به عنوان سومین بورس بزرگ در گستره تاریخ، فعالیت خود را چگونه آغاز کرد


در 17 می 1792، 24 کارگزار بازار سهام در خیابان وال استریت نیویورک و زیر درخت چناری دور هم جمع شدند و توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که به توافقنامه درخت چنار مشهور شد.


آن ها در 8 مارس 1817 با تنظیم اساسنامه شروع به کار بورس نیویورک را رسمیت بخشیدند. با شروع فعالیت بورس‌های بزرگ جهان، به تدریج سایر کشورها نیز دارای بورس شدند تا آنجا که امروز کمتر کشوری را می‌توان یافت که بورس نداشته باشد.


مطالعات اولیه درباره تأسیس بورس در ایران، به سال 1315هجری شمسی بر می‌گردد. در این سال، فردی بلژیکی به نام ران لوترفلد پس از انجام مطالعات گسترده درباره‌ی تأسیس بورس در ایران، اساسنامه‌ی داخلی بورس را تهیه و به مسئولان ایرانی ارائه کرد، اما با توجه به شرایط آن زمان و وقوع جنگ جهانی دوم، عملا موضوع بررسی و تأسیس بورس در ایران بیش از 25 سال به تأخیر افتاد.


بالاخره در سال 1341، کمیسیونی در وزارت بازرگانی و با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه‌ی صنعتی و معدنی ایران تشکیل و موافقت‌‌نامه‌ اولیه تأسیس بورس سهام در این کمیسیون، تنظیم شد. در اواخر همان سال یعنی سال 41، هیأتـی از بورس بروکسل به سرپرستی دبیرکل این بورس برای مشارکت در راه‌اندازی بورس ایران، به کشورمان دعوت شدند.


و بالاخره پس از چهار سال، در سال 1345 قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و برای اجرا از سوی وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد. حدود یک‌سال بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن ماه سال 1346، بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معادله بر روی سهام بانک توسعه‌ی صنعتی و معدنی که بزرگ‌ترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی در آن تاریـخ به شمار می‌رفت، به طور رسمـی فعالیت خود را آغاز کـرد.


بورس ایران در تاریخ 45 ساله فعالیت خود، همواره فراز و فرودهای بسیار زیـادی را تجربه کرده است، اما شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین تحولات تاریخ بورس ایران، تأسیس قانون جدیدی تحت عنوان قانون بازار اوراق بهادار در اول آذر سال 1384 بوده است که ضمن رفع برخی نارسایی‌ها و نواقص موجود در قانون اولیه، زمینه توسعه گسترده بورس در ایران را فراهم کرد.


براساس این قانون، بخش نظارتی بورس از بخش‌های عملیاتی آن تفکیک شد، به این معنا که سازمانی به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان نهاد نظارتی بورس تشکیل شد.


سازمان بورس که خود تحت نظارت شورایی به اسم شورای عالی بورس فعالیت می‌کند، وظایف متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین وظایف آن، تأسیس و نظارت بر عملکرد بورس‌های مختلف است. امروز، چهار بورس بزرگ کشـور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.


۱.بورس اوراق بهادار تهران که در آن، سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت خرید و فروش می‌شود.


۲.فرابورس ایـران که در آنجا هم سهام شرکت‌هایی که بنا به دلایلی موفق به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی‌شوند، مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.


۳.بورس کالای ایران که در آن، انواع کالاها مانند محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و … خرید و فروش می‌شود.


۴.و در نهایت بورس انـرژی که به تازگی تأسیس شده و قرار است در آن، حامل‌های انرژی با محوریت برق، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی، خرید و فروش شود.


شرکت ها و انواع آن از زمان‌های گذشته بازرگانان برای دسترسی به وجوه بیشتر و همچنین پوشش ریسک کسب و کار خود در پی یافتن شراکت با افراد دیگر بودند.


بر این اساس دو یا چند نفر توافق می کردند آورده مشخصی به مشارکت داشته باشند و از نفع یا ضرر حاصله هم به نسبت مشخصی سهم ببرند.


تا پایان قرن هجدهم میلادی، واحدهای تجاری یا به صورت واحدهای تک مالکی و یا به صورت شرکت های غیرسهامی، یعنی با مالکیت چند نفر شریک تاسیس می‌شدند.


هم زمان با پیشرفت علوم تجربی و پیدایش انقلاب صنعتی‏ کشورهای پیشرفته اروپایی، شروع به گسترش قلمرو تجارتی خود نموده و علاوه بر تسلط بر بازارهای کشورهای دیگر، مستعمرات خود را بسط و توسعه دادند.


در نتیجه عوامل فوق که خود مستلزم در اختیار داشتن مقادیر هنگفتی سرمایه بود، سرمایه داران به فکر به کارگیری پس اندازهای اندک مردم افتاده و اقدام به تاسیس شرکت های سهامی کردند.


و بدین ترتیب اولین شرکت های سهامی به صورت محدود در اروپا تشکیل شدند. امروزه شرکت های سهامی عام که در تمام دنیا مهمترین شرکت ها را تشکیل می‌دهند.


و هدف اصلی تاسیس شرکت های سهامی به کار انداختن سرمایه های مردم در مقیاس وسیع تر به منظور کسب سود بیشتر و حفظ سرمایه افراد می‌باشد.


بدیهی است که تاسیس شرکت های سهامی به دلیل مزایای متعددی که نسبت به سایر انواع شرکت های دیگر دارد، سال به سال افزایش یافته و از طرف دیگر شرکت های سهامی تکامل یافته اند.  


نکات طلایی حرفه ای شدن در بورس

۱. یک معامله‌گر، نخست باید بورس تهران و جو کلی بازار سرمایه را بشناسد. متاسفانه بسیاری از افراد هنوز درک درستی از نحوه کار بورس ندارند.


و حتی پایه‌ترین مفاهیم را نمی‌دانند و با این حال شروع به معامله‌گری می‌کنند، از مطالعه پایه‌ترین مفاهیم نگذرید، دانش‌تان را در مورد نحوه کارکرد معاملات، قوانین بازار، مفاهیم اساسی بورس بالا ببرید. بیشتر بخوانید، مفاهیم مهم بورس اوراق بهادار


۲. شناخت سهم‌ها یا گروه‌های مستعد رشد به عنوان یک معامله‌گر باید تشخیص دهیم در بازار، کدام سهم‌ها یا گروه سهم‌ها مستعد رشد هستند. نقدینگی وارد شده به گروه‌ها را دنبال کنید. افزایش حجم معاملات در یک گروه خاص ممکن است فقط برای چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد. بنابراین باید از آن فرصت استفاده کرد.


۳. مشورت مدام با فعالین حرفه‌ای بازار باید به طور مرتب با فعالین حرفه‌ای بازار مشورت کنیم تا از نظرات و دیدگاه‌های آن ها آگاه شویم. این کار می‌توانند با دنبال کردن نظرات و تحلیل‌ها در کانال یا سایت‌ آن ها انجام شود. با این حال نباید کورکورانه براساس پیشنهاد دیگران دست به خرید و فروش بزنید.


۴. مطالعه تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی باید بطور مرتب و مداوم از دیدگاه‌های کارشناسی روز تحلیل‌گران بنیادی و تکنیکی بازار آگاهی پیدا کنید.


هر دیدگاهی را درست ندانید. اینکه فکری به ذهن شما رسیده دلیل نمی‌شود آن فکر صحیح باشد. در معامله‌گری، تصمیمی که از یک تصور اشتباه نشات گرفته می‌تواند ضرر زیادی به شما بزند.


۵.مطالعه دیدگاه‌های فعالین تجربی بازار باید در حد معمول از نظرات فعالین تجربی بازار در خصوص بازار و آینده آن آگاهی پیدا کنیم. افرادی هستند که به خاطر تجربه‌های زیادی که از افت و خیزهای بازار دارند،


درس‌های خوبی می‌توانند برای ما داشته باشند. چه بسا ممکن است این افراد چیزهایی را ببینند که کارشناسان حرفه‌ای بازار به آن توجه نکرده‌اند.


این افراد را می توان در تالارهای کارگزاری‌ها دید و یا نظراتشان را در گروه‌های تلگرام، تالارها و انجمن‌های بورسی و اتاق‌های گفتگو و وبلاگ‌های بورسی مطالعه کرد.


۶.شناخت نظرات غالب بازار باید بتوانید تشخیص دهید غالب بازار بیشتر روی کدام سهم‌ها یا گروه‌ها توافق دارند. در برهه‌های زمانی خاص، برخی گروه‌های بورسی محبوبیت و رشد بیشتری تجربه می‌کنند.


بررسی کنید کدام نمادها در سایت tsetmc.com بیشترین بازدید را داشته‌اند، در گروه‌های مختلف از چه گروه و سهمی بیشتر صحبت می‌شود.


۷.داشتن نقدینگی وقتی که تشخیص دادیم کدام نمادها رشد خواهند کرد باید نقدینگی لازم برای خرید سهام را در اختیار داشته باشیم.


در ادامه می‌خواهیم بدانیم آیا می‌شود همیشه نقدینگی داشته باشیم،بله شدنی است. اگر سهامی بخریم که از قدرت نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردار باشند همیشه می‌توانیم آن ها را بفروشیم و از نقدینگی بدست آمده، در پرپتانسیل‌ترین سهام که فرصت خرید می‌دهند وارد شویم.


بنابراین خرید سهامی که نقدشوندگی بالایی دارد، خود نوعی حفظ نقدینگی است. یعنی همیشه نیاز نیست پول نقد کنار بگذاریم و این مهم ترین دلیلی است که کارشناسان همیشه به خرید سهام بنیادی و پر پتانسیل توصیه می‌کنند.


چون این سهم‌ها همچون پول نقد عمل می‌کنند. خرید سهامی که دارای بازارگردان است به دلیل نقدشوندگی بالاتر، اطمینان خاطر بیشتری دارد.


۸. حرکت مطابق روند باید بسته به شرایط بازار حرکت کنیم و از فرصت‌هایی که بازار در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کنیم نه اینکه بازار در مسیری حرکت کند و ما در مسیری دیگر باشیم.


مثلا فرض می‌کنیم سهامدار عمده‌ای بطور مداوم سهمی را به کف قیمت می‌آورد و خریداری می‌کند، باید سعی کنیم درصدی از این نوع سهم‌ها را در کف قیمت، خریداری کنیم. یا زمانی که بازار مستعد رشد سهام مرتبط با بازارهای جهانی است باید معامله‌گر نیز با این روندها همگام و منطبق شود و همیشه همراستا با روندهای بازار حرکت کند.


روند قیمت فلزات اساسی، نفت و هر کالای دیگری که روی سود شرکت‌های مدنظرتان تاثیر می‌گذارد را دنبال کنید.


۹.پدیده صف غالبا آنهایی که در صف می‌ایستند در واقع کسانی هستند که در محدوده‌های کف، موفق به خرید و در محدوده‌های اوج، موفق به فروش نمی‌شوند.


پدیده صف را می‌توان اینگونه شرح داد، فرض کنیم شخصی در محدوده کف 1500 تومان، نماد X را خریده است و بعد از چند روز این نماد در 1900 تومان، دارای صف خرید 50 میلیونی است.


آیا آن کسی که در 1500 تومان سهم را خریده است، باز هم در قیمت 1900 تومان، در صف خرید صدرا حضور دارد؟ غالبا بعید است،چون این شخص یا تا کنون سهم صدرا را کامل یا بخشی از آن را فروخته و منتظر فروش بقیه‌ی آن است و آن هایی که دائم در صف خرید یا فروش هستند اصولا کسانی هستند که قادر نیستند در محدوده‌های کف و سقف، سهمی را خریداری نموده یا بفروش برسانند. معمولا افراد حرفه‌ای کمتر در صف‌ها حضور دارند.


۱۰. قدرت پیش‌بینی حداقل یک هفته‌ای این بسیار مهم خواهد بود که بتوانیم چرخش قیمتی کل گروه‌ها و سهم‌ها را برای حداقل یک هفته‌ی آینده یا 5 روز معاملاتی آتی پیش‌بینی کنیم و بنویسیم.


وقتی قصد تحلیل بازار را داریم نباید علایق شخصی خود را دخیل کنیم. باید سعی کنیم در بازار کاملا بی‌طرف باشیم تا بتوانیم سمت و سوها را بهتر تشخیص دهیم. بعنوان مثال ممکن است نمادی صف خرید سنگینی داشته باشد و ما آن سهم را در پرتفوی خود نداشته باشیم، در اینجا نباید نسبت به کسانی که آن سهم را دارند حسادت بورزیم؛ این حالات و رفتار، ممکن است ما را از واقعیات بازار منحرف کند. باید به تحلیل و نوشتن پرداخت حتی اگر درست از آب در نیایند، مهم این است که ما یاد می‌گیریم هوشیارانه، با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار و با نگاه به آینده معامله کنیم و هر چه بیشتر در این خصوص تلاش نمائیم حرفه‌ای‌تر می‌شویم و ضریب خطایمان بسیار کاهش خواهد یافت.


۱۱. خرید پلکانی اصولا خرید پلکانی سهام یعنی خرید در روند منفی و اینگونه خریدن، زمانی است که ما دقیقا نمی‌دانیم کف یا سقف سهم در چه قیمتی قرار دارد. خرید پلکانی این حسن را دارد که اگر سهمی پس از خرید ما افت قیمتی داشت باز فرصت برای خریدن آن سهم را خواهیم داشت چون نقدینگی لازم را برای این کار کنار گذاشته‌ا‌یم.


ولی این اشکال را در روند صعودی هم دارد که ممکن است پس از خرید اندکی سهم در پله‌های اول، آن سهم شروع به رشد کند و ما مقدار کمی از سهم را خریده باشیم و سود کمتری نصیب ما شود. اما در یک روند نزولی بزرگ نیز ممکن است افت سهم همچنان ادامه داشته باشد. 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده